Sider

torsdag den 3. januar 2013

Søren Wolthers kajakker

Jeg er flere kajaklængder bagud.
Søren Wolthers har bygget 22 kajakker på 10 år.

Googler du Søren, finder du ham her:  http://www.skagensavis.dk/2012/10/14/sa-kom-der-en-skagenskajak.html


og her: http://www.youtube.com/watch?v=gYGvPXJIS9M

Herunder ses lidt af samlingen
og ligeledes noget af hans pragtfulde værksted.



For Søren startede det som for mig også med at købe Björn Thomassons KANOTBOKEN. KANOTBOKEN er udgået, men så at sige alt og meget mere til, kan du finde på Björns hjemmeside.

Ok, det bliver ikke mit mål, at nå op i nærheden af Sørens mængde af kajakker, ej heller kommer jeg op på siden af ham i hans roteknik. Men for mange er det at bygge én kajak ikke nok. Der er altid én til, der trænger sig på. Vi bliver simpelthen ramt af fascinationen udi at bygge kajakker. - -
Herligt


Søren Wolther er medlem af Skagen Havkajakklub.

Lidt mere fra Søren:

Lidt mere om mine kajakker: De 7 første er tegnet med blyant og trækstok, 2 helt i fyrretræ der efter 5 med fyrretræ + cedertræ, 7 i krydsfiner og tegnet i et konstruktions program som kan folde delene ud, 4 stk i dansk tuja og 3 i abarki alle tegnet i kayakfoundry, 1 i lærred tegnet som dem i krydsfiner.

Hilsen

Søren






Imponerende!

2 kommentarer:

  1. Hej Erik
    Hvordan går det medf kajakbyggeriet? Fik du lavet en Black Pearl?
    Jeg ror meget i min Black Pearl fra Seabird - herlig kajak, men deres kajakker er utætte ved lugerne.
    Så dit notat om Søren Wolthers - han er - som du - en ren mester i at bygge kajakker.
    Godt nyt år
    David/kajakdavid1@me.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej David
      Jeg har stadig Black Pearl tilgode.
      For tiden bygger jeg en Frej som kan ses på http://kajak-frej.blogspot.dk/
      Black Pearl kommer jeg nok tilbage til på et tidspunkt, men måske bliver det dens forfader fra Østgrønland: fig.208 tegnet af Howard Chapelle i 1948. Tegningen finder du i The Bark Canoes and Skin Boats of North America", figure 208. Men nu må vi se, hvor mange gange jeg ændrer min mening om dette.
      Også godt nyt år til dig
      Erik




      Slet